Product selecteren

Onderdeelnummer

Mijn account

×

Alles-in-één oplossing: elektrische actuator van SMC met geïntegreerde controller

Antwerpen, 26 oktober 2023 – De nieuwe EQ-serie elektrische actuatoren van SMC heeft een volledig geïntegreerde controller wat installatie en gebruik eenvoudig maakt. Gebruikers beschikken bovendien over een oplossing die helpt om zowel ruimte als energie te besparen en de CO2-uitstoot te verminderen.

De EQ-serie is beschikbaar in slede- of stangversies. Met de bijbehorende pc-software kunnen gebruikers de actuatoren via één scherm in slechts drie stappen een functionaliteit geven. Eerst kiezen zij de ‘Set Operation Mode’, vervolgens geven ze de exacte stopposities in (maximaal drie). Tot slot bepaalt de gebruiker de maximale waarden voor snelheid, versnelling en vertraging. De absolute encoder maakt het ‘homen’ overbodig. Het is nog eenvoudiger dan het inregelen van een magneetventiel voor een pneumatische cilinder met twee of drie posities.

De EQFS (sledeversie) en EQY (stangversie) elektrische actuatoren hebben alle vertrouwde SMC-voordelen van precisie en flexibiliteit. Ze bieden veel problemen in automatiseringsprojecten het hoofd, zoals onvoldoende ruimte in de besturingskast, de noodzaak voor meer efficiëntie en het gebrek aan kennis dan wel middelen voor het programmeren van actuatoren. De EQ-serie is ideaal voor toepassingen waarin bewegingen moeten worden geregeld, zoals positioneren, assemblage, heffen, doseren, drukken en klemmen.

Minder ruimte en kabels

De elektrische actuator en controller zijn samengevoegd in één behuizing, waardoor bedrading tussen beide wordt vermeden en kostbare kastruimte wordt bespaard. De EQ-serie is zeer energiezuinig. Het stroomverbruik is lager dan van vergelijkbare producten. Tegelijkertijd wordt de CO2-uitstoot verminderd. Dit is onder meer te danken aan de geoptimaliseerde motorspecificatie en een vernieuwde besturingsmethode. Daardoor is er veel minder warmteontwikkeling in de motor en is het energieverbruik lager. Afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden kan de uitstoot van CO2 tot 60% afnemen in vergelijking met bestaande oplossingen.

Eenvoudig aan te passen

Om modificaties te vereenvoudigen, heeft de EQ-serie in zowel slede- als stangversie dezelfde montagematen als de bestaande elektrische actuatoren van SMC. Vervanging verloopt daardoor snel en efficiënt.

Met het gebruik van de EQ-serie nemen de onderhoudsvereisten af. De volledige integratie van de controller en het eenvoudige ontwerp van de componenten verminderen het aantal kabels en de kans op storingen. Bovendien is het aansluiten met de robuuste en betrouwbare M12-connectoren eenvoudig, eventueel met gebruik van prefab-kabels.

Over SMC

SMC is de grootste leverancier van pneumatische componenten, met een wereldwijde aanwezigheid in 83 landen. Naast pneumatische componenten biedt SMC ook diverse systemen voor de automatisering van productieprocessen. Met een assortiment van 12.000 basisproducten en meer dan 700.000 varianten biedt SMC oplossingen voor elke sector. Sinds de oprichting in 1959 heeft SMC zijn hoofdkantoor in Tokyo en staat het genoteerd aan de Tokyo Stock Exchange. SMC heeft wereldwijd bijna 20.000 medewerkers, 500 verkoopkantoren en 33 productiefaciliteiten. Productontwikkeling vindt plaats in de eigen technische centra in Japan, China, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Meer informatie: www.smc.be of info@smc.b

26-okt-2023